Doe mee met de STEAM Cup Challenge!

En ga met jouw klas de uitdaging aan

De STEAM Cup Challenge is een superleuke wedstrijd voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs en studenten uit het mbo. Ben je als docent op zoek naar een leuk project om mee aan de slag te gaan in de les (bijvoorbeeld bij wis-, natuur-, aardrijks- of scheikunde), of naar een uitdagende invulling van een projectweek, talentprogramma, topklas of een technasium-project, dan is de STEAM Cup Challenge iets voor jou!]

Thema 2020/2021: ‘Het hangt in de lucht’

Klimaatverandering en luchtvervuiling zijn twee problemen die een grote rol spelen in de maatschappij. Het maken van de juiste keuzes heeft betrekking op de gezondheid van vele mensen en de toekomst van de wereld. Maar wat zijn dan de juiste keuzes en wat betekent CO2 en fijnstof nou eigenlijk precies? Wat voor invloed heeft de zon op luchtdruk of luchtvochtigheid? Hoe schoon is de lucht die we dagelijks in ademen binnen en buiten? Op al deze vragen ga je zelf op onderzoek uit voor het antwoord. We leren je hoe je de Micro:bit moet programmeren, de sensoren moet aansluiten en hoe je de data kunt verzamelen en vervolgens uitlezen.

Met STEAM Cup Challenge leren leerlingen spelenderwijs programmeren. Ook leren zij in teamverband oplossingen te verzinnen en uit te werken.

Het leuke aan de STEAM Cup Challenge is dat leerlingen in teamverband werken maar tegelijkertijd  vanuit hun eigen interesses en talenten bij kunnen dragen aan het eindresultaat. Naast programmeurs heeft een team namelijk ook leden nodig die een oplossing bedenken voor het verbeteren van de luchtkwaliteit aan de hand van de onderzoeken die gedaan zijn, data inzichtelijk maken met Excel, een onderzoekverslag schrijven, presenteren.

Doe mee en win een dag naar Walibi met de hele klas!

De STEAM Cup Challenge is een wedstrijd; dat maakt het project extra leuk en spannend! Leerlingen kunnen hun onderzoeksverslag insturen en de beste 10 teams strijden tijdens een spectaculair finale-evenement in NEMO (onder voorbehoud van alle ontwikkelingen n.a.v. Covid-19) om de hoofdprijs: een dag naar pretpark Walibi met de hele klas. De school wint echter ook een mooie prijs. Wat dit is, blijft voorlopig een verrassing. Vorig jaar won de winnende school een 3D-printer, bijbehorende training en een aantal mooie accessoires voor de Micro:bit.

Ga direct aan de slag

Ga je de uitdaging aan? In dat geval ontvang je een training (voor één docent), waarin je kennismaakt met de werking van de Xinabox sensoren, IOT (Internet of Things), 3D kaarten in Excel en uiteraard de Micro:bit en Makecode. Je verlaat de training met een pakket aan spullen, waarmee je direct aan de slag kunt. Het pakket kost €695,- ex. btw. Je krijgt daarvoor, naast de training, het volgende:

  • Micro:bit GO-pakket
  • Xinabox-pakket bestaande uit: Micro:bit bridge, GPS-Module, weather station, CO2-sensor, fijnstofsensor, WiFi-module, SD-kaart-opslag, powerbank, SD-kaart
  • Leskaarten met o.a. lessen over: Zonsverduistering, Broeikaseffect, Luchtkwaliteit, Zonsopkomst & temperatuur en meer!
  • Deelname aan de wedstrijd

(Voor deelname aan de training is GEEN voorkennis nodig qua Micro:bit, programmeren, IOT of Excel)

Kosten

Het inschrijven van een team inclusief een Micro:bit en verschillende sensoren, een training en deelname aan de wedstrijd kost € 695,- excl. btw.

STEAM Cup Challenge

Bekijk hier alle pakketten