Programmeren (STEAM)

Aan de slag in de klas met programmeren

Slim in de klas organiseert praktijkgerichte, voor het onderwijs specifieke trainingen, die de docenten de handvatten geven om op een leuke en effectieve manier de digitale vaardigheden van hun leerlingen te verbeteren. Op deze pagina vind je de trainingen gericht op programmeren en creëren.

21e eeuwse vaardigheden als uitgangspunt

In onze trainingen gaan we uit van het model van de 21e eeuwse vaardigheden met 11 competenties, die leerlingen nodig hebben voor de maatschappij van de toekomst. Wij zoomen daarbij in op ICT basisvaardigheden en Computational thinking. Maar ook op Creatief denken en Probleem oplossen. Slim in de klas, onderdeel van SLBdiensten, ondersteunt docenten die in de klas deze competenties willen behandelen.

Voorbereid voor de klas

De trainingen zijn bedoeld om de deelnemer voor te bereiden op de behandeling van de stof in de klas. De nadruk ligt daarbij op het werken aan doelgerichte opdrachten, die de leerlingen in staat stellen om op een structurele manier het programma onder de knie te krijgen. Uiteraard krijgt de deelnemer aan de training daarnaast ook een goed beeld van de mogelijkheden.

Micro:bit, 3D printen en meer

De trainingen gericht op programmeren en creëren via Slim in de klas zijn:

  • Een korte beschrijving van de training staat hieronder. Of klik op de link voor de uitgebreide informatie per training.

    Trainers

    De trainingen worden verzorgd in samenwerking met IT-Randsteden. Dit bedrijf verzorgt diverse trainingen voor zowel het primair als voortgezet onderwijs en alle trainingen zijn speciaal ontwikkeld voor docenten. IT-Randsteden won de Microsoft Educatie Partnership of the Year Award in 2015.

    Registerleraar

    Alle genoemde trainingen op deze pagina zijn geregistreerd bij Registerleraar.nl.

    Informatie per training

    De eendaagse trainingen zijn primair gericht op docenten. Ze bieden inspiratie en handvatten om mee aan de slag te gaan in de klas.

    Micro:bit

    Gedurende deze training van een halve dag leer je hoe je met de Micro:bit kunt programmeren, ‘flashen’, welke sensoren aanwezig zijn en krijg je hands-on tips. Daarnaast prikkelen wij je fantasie met verschillende demonstraties en tonen wij je welke resources er voor jou beschikbaar en relevant zijn. Inclusief 10 Micro:bit pakketten en 10 lesplannen voor direct gebruik in de klas.

    > Meer informatie en inschrijven

    Minecraft in de klas

    In deze training van een dag leer je alle ins en outs van Minecraft Education. We kijken niet alleen naar het operationele gedeelte zoals hardware, licenties en software, maar ook hoe je Minecraft kunt toepassen in de klas.

    > Meer informatie en inschrijven

    3D printen in de klas

    Zelf je eigen robot ontwerpen en uitprinten: het klinkt futuristisch, maar dat is het niet. Tijdens deze training maken wij je wegwijs met 3D-printers. En het mooie is: je ontvangt van ons een 3D-printer die je na afloop direct op school kunt gebruiken.

    > Meer informatie en inschrijven

     

    Maatwerk en studiedagen

    Slim in de klas – onderdeel van SLBdiensten en Slim.nl – verzorgt trainingen, workshops en inspiratiesessies op uw locatie om docenten de handvatten geven om op een leuke en effectieve manier de digitale vaardigheden op het gebied van STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics) van hun leerlingen te verbeteren. Als losse sessie of als onderdeel van een studiedag.

    Wilt u meer informatie over de mogelijkheden? Neem contact met ons op via 020 – 420 1396 of training@slimindeklas.nl.

    Training, workshop of inspiratiesessie?

    Welk doel heeft u voor ogen? Wilt u deelnemers vooral inspireren? Of echt aan de slag laten gaan met een specifiek onderwerp? Wij kunnen dit allemaal voor u verzorgen. Van een inspiratiesessie van 30 minuten tot en met een uitgebreide training, waarvan het programma met u is afgestemd.

    Studiedagen

    Organiseert u een studiedag voor uw docenten en medewerkers? Wij kunnen voor u de inhoudelijke invulling organiseren. Van enkele workshops of inspiratiesessies als onderdeel van een uitgebreider programma tot en met de invulling van de totale studiedag.

    Onderwerpen

    U vindt hieronder een aantal voorbeelden van sessies, die wij voor u kunnen verzorgen. Zijn er andere onderwerpen met betrekking tot Programmeren (STEAM) in de klas, die u aan de orde wilt laten komen, laat het ons weten. Voor alle sessies en onderwerpen geldt dat we samen met u de inhoud afstemmen.

    Micro:bit in de klas

    De Micro:bit is een fantastisch apparaatje om op een zeer toegankelijke manier leerlingen te leren programmeren. In deze workshop laten we zien wat de mogelijkheden zijn en hoe je dit heel eenvoudig aanpakt.

    Minecraft in de klas

    In deze sessie kijken we naar de ins en outs van Minecraft Education en het gebruik van het spel in de klas. Hoe werkt de besturing, welke leerdoelen kunnen er behaald worden en uiteraard: welke kennis heb je zelf nodig als leerkracht?

    3D printen in de klas

    Zelf je eigen robot ontwerpen en uitprinten: het klinkt futuristisch, maar dat is het niet. Tijdens deze workshop maken wij je wegwijs met 3D-printers en hoe je dit kunt toepassen in de les.

    Tools voor computational thinking in de klas

    Dit is een sessie, waarin een overzicht wordt gegeven van de mogelijkheden ten aanzien van het stimuleren en verbeteren van computational thinking – het procesmatig (her)formuleren van problemen op een zodanige manier dat het mogelijk wordt om met computertechnologie het probleem op te lossen. Tijdens deze workshop tonen we meerdere tools om met dit onderwerp op een leuke en effectieve wijze in de klas aan de slag te gaan. Tools als Micro:bit, Minecraft, Raspberry Pi en 3D printen zullen de revue passeren.

  • ictheek uitgelicht

    • Gratis vo-lessenserie van Cisco over slimme IT-oplossingen

      Geplaatst: 14-01-2020

      De Cisco Networking Academy (NetAcad) wil IT-onderwijs toegankelijk maken en aan leerlingen in het vo laten zien hoe…

      lees verder
    • Games ontwerpen én certificaat behalen met Unity: MBO Utrecht pioniert

      Geplaatst: 19-11-2019

      Medio 2019 hebben leerlingen van MBO Utrecht succesvol een pilot met Unity afgerond. Dit is de eerste school…

      lees verder
    • STEAM Cup Challenge: volgend jaar de winst voor Metameer?

      Geplaatst: 30-08-2019

      Het thema van de STEAM Cup Challenge 2019/2020 is ‘Smart City’. En hoewel het project pas in maart…

      lees verder
    • Codam: Leren programmeren zonder leraar: kan dat?

      Geplaatst: 16-08-2019

      Geen lessen, geen boeken, geen docenten, geen collegegeld en een schoolgebouw dat vierentwintig uur per dag en zeven…

      lees verder