Programmeren (STEAM)

Aan de slag in de klas met programmeren

Slim in de klas organiseert praktijkgerichte, voor het onderwijs specifieke trainingen, die de docenten de handvatten geven om op een leuke en effectieve manier de digitale vaardigheden van hun leerlingen te verbeteren. Op deze pagina vind je de trainingen gericht op programmeren en creëren.

21e eeuwse vaardigheden als uitgangspunt

In onze trainingen gaan we uit van het model van de 21e eeuwse vaardigheden met 11 competenties, die leerlingen nodig hebben voor de maatschappij van de toekomst. Wij zoomen daarbij in op ICT basisvaardigheden en Computational thinking. Maar ook op Creatief denken en Probleem oplossen. Slim in de klas, onderdeel van SLBdiensten, ondersteunt docenten die in de klas deze competenties willen behandelen.

Voorbereid voor de klas

De trainingen zijn bedoeld om de deelnemer voor te bereiden op de behandeling van de stof in de klas. De nadruk ligt daarbij op het werken aan doelgerichte opdrachten, die de leerlingen in staat stellen om op een structurele manier het programma onder de knie te krijgen. Uiteraard krijgt de deelnemer aan de training daarnaast ook een goed beeld van de mogelijkheden.

Micro:bit, 3D printen en meer

De trainingen gericht op programmeren en creëren via Slim in de klas zijn:

Een korte beschrijving van de training staat hieronder. Of klik op de link voor de uitgebreide informatie per training.

Trainers

De trainingen worden verzorgd in samenwerking met IT-Randsteden. Dit bedrijf verzorgt diverse trainingen voor zowel het primair als voortgezet onderwijs en alle trainingen zijn speciaal ontwikkeld voor docenten. IT-Randsteden won de Microsoft Educatie Partnership of the Year Award in 2015.

Registerleraar

Alle genoemde trainingen op deze pagina zijn geregistreerd bij Registerleraar.nl.

Informatie per training

De eendaagse trainingen zijn primair gericht op docenten. Ze bieden inspiratie en handvatten om mee aan de slag te gaan in de klas.

Micro:bit

Gedurende deze training van een halve dag leer je hoe je met de Micro:bit kunt programmeren, ‘flashen’, welke sensoren aanwezig zijn en krijg je hands-on tips. Daarnaast prikkelen wij je fantasie met verschillende demonstraties en tonen wij je welke resources er voor jou beschikbaar en relevant zijn. Inclusief 10 Micro:bit pakketten en 10 lesplannen voor direct gebruik in de klas.

> Meer informatie en inschrijven

Minecraft in de klas

In deze training van een dag leer je alle ins en outs van Minecraft Education. We kijken niet alleen naar het operationele gedeelte zoals hardware, licenties en software, maar ook hoe je Minecraft kunt toepassen in de klas.

> Meer informatie en inschrijven

3D printen in de klas

Zelf je eigen robot ontwerpen en uitprinten: het klinkt futuristisch, maar dat is het niet. Tijdens deze training maken wij je wegwijs met 3D-printers. En het mooie is: je ontvangt van ons een 3D-printer die je na afloop direct op school kunt gebruiken.

> Meer informatie en inschrijven

ictheek uitgelicht

  • Leren programmeren: Codeweek 2018 is in volle gang

    Geplaatst: 11-10-2018

    De Codeweek 2018 is op 6 oktober officieel van start gegaan en gonst door tot het einde van…

    lees verder
  • Het reisdagboek van… Hans van Rijsinge, begeleider van de Nederlandse deelnemer aan het WK Office

    Geplaatst: 28-08-2018

    Deze editie van Het rooster van… is een bijzondere: we volgen Hans van Rijsinge, aardrijkskunde- en informaticadocent bij…

    lees verder
  • Drie vragen over Codam Coding College

    Geplaatst: 12-07-2018

    Tijdens een kosteloze studie opgeleid worden tot een briljante softwareprogrammeur op een Nederlands coding college zonder leraren die 24/7…

    lees verder
  • Tien redenen voor deelname aan de STEAM Cup Challenge

    Geplaatst: 04-07-2018

    Het was niet alleen volgens organisatoren Slim.nl en IT Randsteden, maar ook volgens alle deelnemende leraren en leerlingen…

    lees verder